Neviem ako sa volal, ale po dlhšom čase som pri tomto vynikajúcom (nórskom?) filme cítil súzvuk príbehu a spracovania. Bez jedinej ukázanej emócie ma dokázal rozplakať... Pekný príbeh podfarbený nádherným prostredím hôr, krutosť a láska, nenávratnosť a jedinečnosť prítomnosti, ktorou sa prelína kruto nemenná minulosť. Starý Martin ujde po domnelej smrti spolupacienta z nemocnice. Hnaný (divákovi) neznámou túžbou, ide po rovnakej ceste, akú absolvoval v mladosti.
Film sledoval dve roviny príbehu. Nezlomnosť a vytrvalosť na smrť chorého Martina a pol storočie starý zrod vzťahu, ktorý pretrval až do Martinovej smrti na hrobe jeho ženy Anny. Záverečná scéna, keď sa vracia do chatky nadšený zo žriebätka, ktoré pomáhal kobyle porodiť a nachádza mŕtvu Annu so skrvaveným, práve porodeným, plačúcim dieťatkom medzi roztiahnutými nohami, je naozaj nezabudnuteľná.
Celú namáhavú cestu absolvoval preto, aby sa opäť zastavil v starej horskej chate a ešte raz sa rozbehol za bleskami vyplašenou kobylou. Keď počuje krik Anny, vráti sa naspäť k nej a napraví tak tragickú chybu spred rokov. Vtedy sa nevrátil, ratoval kobylu a potom pomáhal na svet žriebätku. Martin sa v osudnom momente ocitol o päťdesiat rokov späť - opäť videl Annu na lôžku, opäť počul zúfalý výkrik... keď sa zastavil, dosiahol vykúpenie. Za celý život a jednu osudnú chybu v ňom. Stála ho ženu; dieťa vychoval sám a nikdy si už neoženil.
Neskutočne silný film, znásobený tým, že Zuzka je v rovnakom štádiu tehotenstva, ako bola Anna. Bojím sa nechávať ju samú, keď odchádzam na nočné... Už sme jedno dieťa stratili, teraz prebieha všetko pokojnejšie a do toho tento film.
Tento film mi ukázal naplno: Neexistuje žiadny súboj kultúr, len odveký boj kultúry a nekultúrnosti. Čo je paradoxné, umelec, ktorého dielo je obohatením kultúry, môže ako človek reprezentovať nekultúrnosť, nehovoriac o tom, že hranica sporu prechádza nielen medzi rodinami, dielom a umelcom, ale, a to hlavne, rozdeľuje takmer každého. Výnimky sú zriedkavé, klasické štyri percentá na jednom aj druhom konci kultúrnej palice.