reklama

Motorová píla (1)

Na učňovku do Modry-Harmónie som prišiel v roku 1983. Vtedy sa už v lesoch považovala práca s motorovou pílou za samozrejmosť. Keď som po vyučení začal pracovať u štátnych lesov, spoznal som drevorubačov, ktorí sa pamätali na nástup prvých motorových píl.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)


STIHL- KS43 Dlho po vojne sa ešte používali. Aj v našich lesoch Zdroj:http://www.motorsaegensammler.de/

Boli to dvojmužné motorové píly, ktorým sa musela podľa smeru rezu prispôsobovať poloha plavákového karburátora. Ochrana pred vibráciami prakticky neexistovala. Vážili 36 kg a mali osem koní. Keď si predstavíte, že v tých dobách sa chodilo do roboty väčšinou peši, nie je ťažké si domyslieť, čo znamenalo trmácať sa niekedy aj desať kilometrov do kopcov s takouto pílou. Hoci sa nám to môže zdať zvláštne, nebolo ľahké presadiť tieto stroje medzi drevorubačmi naučenými pracovať "klasicky", čiže ručne. Zvýšené normy, hluk, vibrácie... Moderné vynálezy boli väčšinou odmietané.

Úplne som to pochopil až jedného daždivého dňa v Pajštúnskej krčme. Vyslúžilý drevorubač, ktorý robil celý život kuasicky , si päť hodín brúsil pri vedľajšom stole bruchatku. Zub po zube, poctivo každý nastavil do správneho uhla a hladkal ho pilníkom. Nevšímal si naše posmešné poznámky k nesmiernej dobe brúsenia. Keď skončil, provokačne nás vyzval, aby sme naštartovali svoje "bumbane" a skúsili ho predbehnúť v rýchlosti rezu.

Bol som najmladší a mal som už čosi vypité. Len krátko predtým som sa naučil rozlišovať brúsenie pílky do tvrdého a do mäkkého dreva, a tak som si veril a pristal na stávku. Nabrúsil som si poriadne svoju Husqvarnu a vyšli sme pred krčmu ku koze (nemýliť so zvieraťom). Položili sme na ňu klát dreva - mohol mať asi štyridsať centi priemer. Ja vľavo, on vpravo. Za všeobecnej veselosti sme sa po štarte pustili do klátu. Kým moja píla sotva stihla prerezať odvrátenú stranu guľatiny, jeho bruchatka sa tromi potiahnutiami prešmykla drevom, akoby to bolo maslo. V živote som nevidel rezať tak rýchlo. Majster bol spokojný. S pílou, aj s výhrou. Stálo ma to tri rundy.

Pýtal som sa ho, koľko narezali dreva za deň. Povedal, že postavili tri až štyri metre na chlapa. Čiže keď robili traja, narezali a poukladali metrové, nakálané polená do dvanásť metrov dlhej, meter desať (desať čísiel sa pridávalo na zoschnutie) vysokej kopy. So sekerami a ručnými pílami! Ale aké sekery a aké píly to boli! Len pre zaujímavosť - my, motorizovaní, sme mávali normu okolo päť, šesť metrov.

Klasike a umeniu brúsiť bruchatky i desiatky druhov sekier odzvonilo výmyslom nenápadného vynálezu, ktorý stál na počiatku radikálnej zmeny práce drevorubačov. Membránový karburátor. Ale o tom už inokedy...

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu